fredag 13. april 2007

Besøksvåren 2007 og påsketurer til Fjellfroskvannet


Påsketur, ingenting er som påsketur…
Etter å ha gjort ferdig praksisen på Sommerlyst ungdomsskole, gjorde det godt med påskeferie. Fullført praksis ble feiret som seg hør og bør sammen med min klassekamerat Hans-Kristian. Denne våren ser ut til å bli den store besøksvåren. Svigermor, Anne Karin, sparket det hele i gang, søstra til Anne fulgte det opp to uker senere. Espen kommer på besøk 13. april for å prøve isfiske, og mamma og pappa kommer neste helg igjen.

Værmeldinga for påska var ikke så all verdens, men den var ikke verre enn at jeg tok sjansen på å dra alene på noen småturer med overnatting under åpen himmel i indre Troms. Vi har tidligere vær på tur til Fjellfroskvannet i Målselv kommune, men da var skydekket så lavt og fisket så dårlig, at jeg følte det var på sin plass å gi dette området en ny sjanse til å vise seg fra en ny og bedre side. Første turen fant sted fra tirsdag til onsdag i påskeuka. Jeg måtte jo hjem for å se Roma - United (noe som skulle vise seg å bli en sørgelig affære). Fiskelykken var bedre nå enn forrige tur. Det ble noen finne ørreter og noen smårøyer.

Anne skulle jobbe mesteparten av påska, så på lørdagen pakket jeg på nytt sekken og dro tilbake til samme området – denne gangen med buss til Heia. Jeg hadde planer om å gå på ski fra bussen til Fjellfroskvann (13 km), men var heldig og fikk haik med ei koselig farmor som skulle samme vei. Jeg hadde basert meg på fisk til middag, men det skulle vise seg å ikke være så lurt. Først på søndagen klarte jeg å få halt opp tre små røyer som alle sammen fikk god plass ved siden av hverandre steikepanna. Utpå dagen på søndagen gikk jeg lei av å ligge å pilke smårøyer og tok på meg skiene og fulgte elveløpet fra Fjellfroskvannet ned til nedre Lombola. På vei ned møtte jeg en lokal kar som mente at der var det bare ørret og at den var veldig vanskelig å få på kroken. Vanskeligere enn røya kan den da vel umulig være, tenkte jeg for meg selv og borret tre hull og satte ståsnører med mark og gikk tilbake til teltet.

Dagen etter stod det 3 fine ørreter og ventet på å bli tatt av kroken. Jeg agnet på nytt og fikk kjapt enda en fin ørret. Da jeg gikk opp igjen til Fjellfroskvannet, håpet jeg på å treffe samme fyren. Ville si til han at om han lærte meg å fiske røye, skulle jeg si hvordan man får ørret. Så selvfølgelig ikke noe til mannen…

I løpet av dagen kom Hans-Kristian, Anne, Silje og Kirsti med hund og det ble vel egentlig mer prating enn fisking. Jeg fikk ei fin røye opp i hullet, men måtte finne meg i å bli vått opp til skuldra da jeg prøvde å få tak i den da den snudde og svømte ned i hullet igjen. Røyefiske, enkelt? Jadda…



Vi dro tilbake på tirsdag ettermiddag for å få med oss returoppgjøret mellom United og Roma. Og hvilken fotballfest! 7 – 1 til United! Tror ikke den kampen trenger ytterligere beskrivelse.




Ingen kommentarer: